انتخاب رشته و هدایت تحصیلی

مخصوص پایه های هفتم ، هشتم و نهم

انتخاب رشته و هدایت تحصیلی

مخصوص پایه های هفتم ، هشتم و نهم

درباره اینکه دانش آموزان نهم و هشتم و هفتم تصمیم رشته خود را بگیرند

۴ مطلب در مهر ۱۳۹۶ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

برای رسیدن به ایده ال هایتان در رشته تجربی باید در دروس زیست شناسی و ریاضی شیمی دارای دید مناسبی باشید. اکثر رشته های دانشگاهی رشته تجربی در ارتباط مستقیم یا غیر مستقیم با زیست و شیمی و تا حدودی ریاضی و فیزیک هستند، برای مثال رشته های پزشکی و پیراپزشکی کاملا مرتبط با دروس زیست و شیمی هستند و همچنین رشته های علوم پایه مانند ژنتیک نیز به درک مناسبی از ریاضی و زیست و شیمی نیاز دارند، نمی توان رشته تجربی را رشته حفظیات نامید اما از نظر درک ریاضی و مفاهیم نسبت به ریاضی مهارت کمتری را می طلبد. اما از نظر درک پدیده های طبیعی و کنجکاوی نسبت به پدیده ها نسبت به ریاضی کنجکاوی بیشتری را نیاز دارد.

بیشتر بدانید


  • سید حسین سمائی
  • ۰
  • ۰

کاملا مشخص است که این رشته ارتباط تنگاتنگی با دو درس ریاضی و فیزیک دارد ، از انجایی که اکثر فارغ التحصیلان این دو رشته را مهندسان آینده تشکیل می دهد درک درست از این دو درس می تواند در آینده کمک بسیاری به موفقیت در رشته دانشگاهی کند. به جرات می توان گفت که هر یک از فصول فیزیک مربوط به یک رشته مهندسی می باشد، پس دانش آموزی که درک درستی از فیزیک و ریاضی و قسمت های تجسمی دارد میتواند آینده درخشانی در این رشته داشته باشد.....

بیشتر بدانید


  • سید حسین سمائی
  • ۰
  • ۰

انتخاب رشته

تأثیر تمامی نمرات دوره متوسطه اول دانش‌آموزان، با ضرایب اختصاصی هر یک از آنها در زمینه‌ها و رشته‌های تحصیلی بر اساس نمرات پایانی نوبت دوم (خردادماه) پایه‌های هفتم، هشتم و نهم صورت می‌گیرد ضمناً در دروسی که فاقد نمره پایانی است، نمره سالانه ملاک عمل است که این فرآیند به صورت سیستمی در سامانه پرونده الکترونیکی مشاوره صورت می‌گیرد.

آزمون‌های مشاوره‌ای (30 امتیاز): در مجموع دو آزمون رغبت‌ها (عمومی ـ‌ اختصاصی) و توانایی‌ها از دانش‌آموزان پایه نهم (با توجه به امکانات و شرایط مدرسه و منطقه و تصمیم کمیته هدایت تحصیلی ـ شغلی منطقه/مدرسه) به یکی از سه شیوه برخط، غیر برخط و کاغذی گرفته می‌شود.

جهت اجرای مطلوب آزمون‌های مشاوره‌ای، مشاوران به صورت فرآیندی نسبت به آگاه‌سازی دانش‌آموزان از نقش این آزمون‌ها در خودشناسی و انتخاب همخوان‌ترین شاخه، زمینه و رشته تحصیلی اقدام نموده و سپس تمهیدات اجرایی لازم را برای اخذ آزمون‌های مشاوره‌ای دانش‌آموزان، فراهم می‌کنند.

نظرخواهی از دبیران (10 امتیاز): مشاوره مدرسه از ابتدای هر سال تحصیلی با حضور مستمر در جلسات شورای معلمان، علاوه بر ارائه اطلاعات مربوط به نحوه هایت تحصیلی ـ شغلی دانش‌آموزان و نقش معلمان در شناسایی استعدادها، رغبت‌ها و توانایی‌های آنان، نسبت به آشناسازی معلمان با نحوه تکمیل نمودن برگ مربوط در سامانه هدایت تحصیلی ـ‌ شغلی اقدام می‌کند.

بیشتر بدانید

  • سید حسین سمائی
  • ۱
  • ۰

وزیر آموزش و پرورش:

۱- برای سال ۹۶ هیچ گونه اجباری برای هدایت تحصیلی نداریم و سعی می کنیم تا جایی که امکان دارد برای رشته‌هایی که علاقه مندان زیادی دارند، تا حد امکان افزایش ظرفیت داشته باشیم.

۲- آمار نشان می‌دهد درصد پایینی از دانش‌آموزان در رشته مورد علاقه خود درس می‌خوانند بنابراین مسئولان باید به ویژه در سال نهم هدایت تحصیلی را جدی بگیرند. طبق آمار شش میلیون فارغ التحصیل بیکار داریم در حالی که سرمایه زیادی از کشور برای تحصیل آن‌ها هزینه شده است اما بهره برداری لازم را ندارند.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش

۳-چالش‌های هدایت تحصیلی در سال گذشته طی جلساتی احصاء و بررسی و در نهایت قرار بر این شد سعی کنیم ظرفیت حداکثری را برای انتخاب دانش‌آموزان فراهم کنیم تا اگر دانش آموزی قصد ورود به رشته‌ای داشت بتوانیم به تقاضای او پاسخ دهیم.

۴- در دستورالعمل جدید هدایت تحصیلی همانند گذشته، برای ورود به رشته‌های موردنظر حداقل نمره‌هایی در برخی دروس در نظرگرفته شده است، بنابراین برای رشته‌هایی مانند علوم تجربی ، ریاضی، علوم انسانی، فنی وحرفه ای و شاخه کاردانش در گرایش‌های صنعت و کشاورزی، دانش آموز باید در برخی دروس متناسب با رشته موردنظر ، حداقل نمره تعیین شده را کسب کند وگرنه ثبت نام او در اولویت‌های چهارگانه صورت می‌گیرد.

۵- ۱۲ اولویت انتخابی برای دانش آموزان در دستورالعمل جدید وجود دارد و دانش‌آموزان براساس عملکرد تحصیلی خود در هر رشته، چهارفرصت ثبت نام دارند تا براساس اولویتی که در آن رشته به دست آورده‌اند در دوره دوم متوسطه ثبت نام کنند.

۶- به منظور اطلاع رسانی و آگاهی بخشی به دانش آموزان و خانواده هایشان، اطلاعات دانش آموزان از جمله، نتایج دوآزمون استعداد و رغبت در سامانه ثبت نام قرارگرفته است. فرصت دادن به دانش آموزان برای انتخاب اولویت اول از مزایای سامانه ثبت نام است و اطلاعات کاملی از فرآیندانتخاب رشته دانش آموزان سراسرکشور در سامانه وجود دارد و این امر به استان‌ها کمک می‌کند تا زیرساخت‌ها و ظرفیت‌های موردنیاز برای دانش آموزان در رشته موردعلاقه شان را فراهم کنند.

۷- در زمینه توزیع متوزان؛ قائل به انتخاب حداکثری دانش‌آموزان هستیم. علت توجه ویژه به توسعه متوازن در سال های گذشته تکلیف قانونی وزارت آموزش و پرورش بود و طبق ماده ۱۹ برنامه پنجم توسعه مکلف به انجام توسعه متوازن بودیم. بر مبنای همین قانون بسته اجرایی تهیه و ظرفیت توسعه شاخه ها و رشته‌ها را در پنج سال برای ما تعیین کردند که به تصویب دولت رسید و ابلاغ شد. در برنامه‌های توسعه سنواتی هر سال توسعه متوازن مورد تاکید بوده است. امسال برنامه پنجم سال آخر خود را گذراند اما این بند در برنامه ششم توسعه تکرار نشده است و دیگر تکلیف قانونی در این زمینه نداریم.

۸- عملکرد تحصیلی، اعم از نمرات پایه‌های هفتم، هشتم و نهم ملاک انتخاب رشته است.

۹- نرخ پوشش ما در فنی و حرفه‌ای و کاردانش ۱۷ درصد است. برخی هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای ما برای رشته‌های پرطرفدار همه ساله آزمون ورودی برگزار می کنند و ما توصیه کردیم اگر این امکان وجود دارد برای سال آینده ظرفیت ۱۷ درصدی را به ۱۹ و یا ۲۰ درصد برسانند تا به تقاضای دانش آموزان بیشتری برای ورود به مراکز فنی و حرفه‌ای پاسخ دهیم.

۱۰- اخیرا تفاهم نامه‌ای با سازمان فنی و حرفه‌ای امضا کردیم و بر اساس آن سازمان فنی و حرفه‌ای تعدادی از مراکزش را که نوبت صبح آنها ظرفیت خالی داشت به ما معرفی کرد تا بتوانیم استفاده کنیم. تفاهم نامه دیگری با سازمان فنی و حرفه‌ای داشتیم و قرار شد برخی مراکز شبانه روزیشان را در اختیار ما بگذارند، لذا سیاست امسال ما با توجه به سیاستهای وزارتخانه توسعه متوازن نیست بلکه پاسخگویی حداکثری است.

بیشتر بدانید

  • سید حسین سمائی